Wat is bewegingsvrijheid?

Kom in beweging en vertrouw op je lichaam: zo help je om de geboorte van je baby vlot(ter) te laten verlopen.

Het vrouwelijke bekken is enorm beweeglijk. Het heeft indrukwekkende biomechanische mogelijkheden die ervoor zorgen dat de baby vlot door het geboortekanaal kan bewegen.

Want als jij beweegt, beweegt je bekken gegarandeerd mee. Beweging geeft letterlijk ruimte.

 

Onthoud... :

  • Er is niet één juiste positie om in te bevallen. Belangrijker is om te bewegen tussen verschillende houdingen: staan, zitten, liggen, op handen-en-knieën, op de bal of de baarkruk. Het kan allemaal. Vrouwen veranderen voortdurend van houding tijdens de verschillende fasen van de bevalling.
  • Vrouwen kiezen vaak zelf spontaan houdingen die voor meer gemak en comfort zorgen tijdens de weeën én die tegelijkertijd de beweging van de baby doorheen het bekken bevorderen. De beste posities en bewegingen zijn die waarvan jij intuïtief voelt dat ze goed zijn voor jou en je comfort geven. Dit kan per wee verschillen. Laat de overtuiging los dat bepaalde houdingen beter zijn dan andere of beter passen bij bepaalde situaties of in een bepaalde fase van de bevalling. Volg je gevoel en je eigen lichaamswijsheid.
  • Zwangere vrouwen voelen pas tijdens de arbeid wat hun lichaam nodig heeft en zullen hier op hun eigen manier op reageren, afhankelijk van hun ervaringen, voorkeuren en fysieke mogelijkheden. Iedere vrouw heeft een ander verhaal en een ander lijf. Tijdens de zwangerschap kun je je alvast voorbereiden en enkele houdingen, samen met je partner, uitproberen.

 

Laat je hieronder inspireren door enkele arbeids- en bevalhoudingen.

 

Staande houdingen

staande houdingen

Zittende houdingen

zittende houdingen

Knielende houdingen

knielende houdingen

Hurkende houdingen

hurkende houdingen

Liggende houdingen

liggende houdingen